Skip to content
Dieta Śródziemnomorska Drukuj

Nieoczekiwane skutki diety śródziemnomorskiej

Stosowanie diety śródziemnomorskiej zmniejsza ryzyko łagodnego upośledzenia poznawczego oraz przejścia tego stanu w chorobę Alzheimera - informują naukowcy z USA na łamach pisma "Archives of Neurology".

Łagodne zaburzenia poznawcze (pamięci) to stosowana przez lekarzy nazwa stanu pośredniego pomiędzy normalnym, fizjologicznym upośledzeniem pamięci w związku ze starzeniem, a poważną demencja towarzyszącą chorobie Alzheimera. Osoby z łagodnym upośledzeniem poznawczym (z ang. MCI) odczuwają pogorszenie pamięci oraz innych funkcji poznawczych i choć prosta codzienna aktywność (np. ubieranie, mycie, jedzenie) nie jest zaburzona, to nieznacznie pogarsza się aktywność złożona (np. planowanie, analizowanie), co w konsekwencji obniża jakość życia. Liczne badania wykazały, że u osób z MCI występuje podwyższone ryzyko wystąpienia choroby Alzheimera.
Zdaniem autorów pracy obok aktywności umysłowej, dieta może odgrywać bardzo istotną rolę w zapobieganiu choroby Alzheimera. Wcześniejsze badania wykazały, że dieta śródziemnomorska - bogata w ryby, warzywa, owoce i nienasycone kwasy tłuszczowe, ale za to uboga w nabiał, mięso, nasycone kwasy tłuszczowe zmniejsza ryzyko rozwoju choroby Alzheimera.
Nikolaos Scarmeas wraz z zespołem z Columbia University Medical Center badał zwyczaje żywieniowe (w tym przestrzeganie diety śródziemnomorskiej) wśród 1393 osób bez upośledzenia pamięci i u 482 pacjentów z łagodnymi zaburzeniami poznawczymi.
Po 4,5 roku od rozpoczęcia projektu u 275 z 1393 uczestników bez problemów z pamięcią doszło do rozwoju łagodnych zaburzeń poznawczych. Naukowcy wyliczyli, że osoby najbardziej przestrzegające diety śródziemnomorskiej mają o 28 procent niższe ryzyko rozwoju tych zaburzeń, niż ludzie zupełnie nie stosujący się do jej zaleceń, natomiast uczestnicy umiarkowanie korzystający z dobrodziejstw tej diety mają ryzyko niższe o 17 procent.
W drugiej grupie badawczej u 106 z 482 osób z łagodnym upośledzeniem poznawczym doszło do rozwoju choroby Alzheimera po 4 latach i 3 miesiącach od rozpoczęcia badań. Autorzy pracy stwierdzili, że przestrzeganie diety zmniejsza ryzyko przejścia od łagodnych zaburzeń do poważnej demencji średnio o 45 do 48 procent.
Dieta śródziemnomorska obniża poziom cholesterolu i cukru we krwi, poprawia kondycję ścian naczyń krwionośnych, najprawdopodobniej zmniejsza nasilenie procesów zapalnych, co wpływa na lepszy stan układu nerwowego i może zapobiegać upośledzeniu pamięci.
Autorzy pracy piszą, że poszczególne składniki diety również mogą wpływać na ryzyko zaburzeń poznawczych, ochronnie działają tu niewielkie ilości alkoholu, ryby i nienasycone kwasy tłuszczowe.

źródło: onet.pl 10.02.2009


Zobacz również:




Bądź pierwszym, komentującym ten artykuł

Only registered users can write comments.
Proszę się zalogować.

 
« poprzedni artykuł   następny artykuł »

Reklama:

5902180321331-wafle-Multigrain.jpg Multigrain SONKO to wafle wypiekane z pełnych ziaren zbóż z dodatkiem nasion wiesiołka, maku i siemienia lnianego. Nasiona wiesiołka są naturalnym źródłem Omega 3, Niezbędnych Nienasyconych Kwasów Tłuszczowych (NNKT), w tym kwasu GLA, biorących udział w prawidłowym przebiegu procesów przemiany materii. Niezwykłe właściwości lecznicze wiesiołka znane są już od stuleci. Wafle Multigrain SONKO zawierają błonnik, kwasy Omega 3, a także magnez, fosfor i witaminę PP. Nie zawierają cholesterolu i są produktem naturalnie bezglutenowym. Są zdrową, pełnoziarnistą i niskokaloryczną przekąską, idealną dla każdego dbającego o zdrowie i figurę.

Strona producenta